Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

Utrecht: Maatwerk bij hulp bij het huishouden

In oktober vorig jaar zijn de buurtteams gestart met het thuis bezoeken van de ruim 5.000 bewoners die ondersteuning bij het huishouden ontvangen. Inmiddels is een kwart van de mensen thuis bezocht en voor eind 2017 zal iedereen thuis bezocht zijn. De huisbezoeken zijn een onderdeel van de vernieuwingen op het gebied van hulp bij het huishouden (HbH) die vorig jaar oktober ingevoerd zijn. Maatwerk voor en meer tervredenheid bij bewoners zijn hiervoor het uitgangspunt, zodat iedereen de ondersteuning krijgt die hij of zij nodig heeft. Het aantal basisuren per jaar is verhoogd, van 78 naar 105 uur.

Gemeente Utrecht 10 mei 2017

Stand van zaken huisbezoeken
Van oktober 2016 tot en met maart 2017 zijn 1394 huisbezoeken afgelegd bij bestaande en nieuwe klanten. Ruim de helft van deze bewoners kreeg ook aanvullende uren toegekend, meestal voor de (zware) was. Dit komt in de meeste situaties neer op een half uur per week bovenop de basisuren. Het aantal aanvullende uren is hoger dan voorgaande jaren. Dit komt vooral door de beleidswijziging vorig jaar, toen de (zware) was uit de basisuren is gehaald, zodat er meer tijd is voor het reguliere schoonmaakwerk.

Brede blik
Tijdens het huisbezoek bespreken de buurtteammedewerker en de bewoner de situatie en de behoefte van de bewoner. Het bezoek en gesprek bieden de buurtteammedewerker de gelegenheid de situatie breder te beoordelen dan alleen op basis van de aanvraag om hulp bij het huishouden kon. Het buurtteam kan mensen dan ook direct helpen op andere leefgebieden als dat nodig is, bijvoorbeeld als er sprake is van financiële problematiek of eenzaamheid. De eerste evaringen tonen aan dat dit in meerdere gevallen ook aan de orde is.

Nazorg
Het huisbezoek wordt door de mensen gewaardeerd en men voelt zich door het persoonlijk contact beter gehoord. Dit blijkt uit de telefoongesprekken die de gemeente na drie maanden houdt met alle bewoners met wie ze een geprek over te ontvangen hulp bij huishouden hebben gevoerd. Hieruit blijkt ook dat het merendeel van de klanten uitkomt met de verruiming van de basisuren en/of aanvullende uren die zijn toegekend.

Klik hier voor de volledige voortgangsrapportage.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.