Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

Coronavirus: toezicht op de ggz

De periode waar we nu in zitten is voor veel mensen stressvol. Voor mensen die psychisch kwetsbaar zijn kan dit nog eens extra gelden. Tegelijk staan zorgverleners binnen de ggz voor grote uitdagingen om de zorgverlening door te laten gaan. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd krijgt signalen dat binnen de sector vragen zijn over het toezicht op de ggz tijdens deze coronacrisis. Zorgverleners hebben in deze situatie de ruimte om de zorg op afwijkende manieren te organiseren, mits hierbij goed hulpverlenerschap en het leveren van persoonsgerichte, veilige en verantwoorde zorg voorop staan. De bestuurder is en blijft hiervoor eindverantwoordelijk.

Inspectie Gezondheidzorg en Jeugd 27 maart 2020

Werkwijze van het toezicht

Wij zien ook en juist in deze moeilijke omstandigheden toe op de risico’s voor patiëntveiligheid. We zijn in contact met zorgaanbieders en bieden hulp en overleg als het niet lukt om te handelen conform alle richtlijnen.

Coronamaatregelen binnen de intramurale ggz

Contact met naasten is voor deze kwetsbare groep patiënten juist heel belangrijk en vormt in een aantal gevallen ook onderdeel van de behandeling. Persoonlijke aandacht van familie en naasten geeft patiënten rust in een periode dat zij daaraan extra behoefte hebben. GGZ Nederland en Valente hebben een aangepaste richtlijn opgesteld voor bezoekersbeleid in tijden van corona. De inspectie onderschrijft deze richtlijn.

Daarnaast zijn er bij zorgverleners binnen de Intramurale ggz veel zorgen over de tekorten op Persoonlijke Beschermings Middelen. De verdeling van beschermingsmiddelen loopt via de Regionaal Overleg Acute Zorgketen (ROAZ).

Coronamaatregelen bij ambulante ggz

Om behandelingen ondanks de huidige beperkingen door te kunnen laten gaan, wordt door aanbieders gezocht naar alternatieven. Consulten worden telefonisch of via digitale hulpmiddelen georganiseerd. GGZ Nederland verwijst op haar site naar verschillende aanbieders en geeft advies over de inzet van digitale middelen.

Mentale ondersteuning bij klachten

Mind, Korrelatie en Everyone zien toenemende druk op telefonische hulp bij mentale klachten.
Ze vragen psychologen waarvan de praktijk nu wat terug loopt hiervoor beschikbaar te zijn. De inspectie juicht dit initiatief van harte toe.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.