Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

Communiceren met inburgeraars onder de Wet inburgering 2021

Onder de Wet inburgering 2021 communiceren straks alle partners uit de inburgeringsketen met de inburgeringsplichtigen. Gemeenten hebben behoefte aan concrete middelen om hen daarbij te ondersteunen. Daarom worden er de komende maanden een aantal communicatiemiddelen ontwikkeld.

Divosa 23 september 2021

Om te stimuleren dat er eenheid is in taal, toon, vorm en inhoud in alle communicatie, zijn er eerder zes uitgangspunten vastgesteld. De communicatiemiddelen worden in lijn met deze richtlijnen ontwikkeld. Gemeenten kunnen onderling materialen uitwisselen.

Communicatiemiddelen

Een animatievideo voor inburgeraars

De animatievideo is bedoeld om de communicatie tussen klantmanager en inburgeraar te ondersteunen. In de video wordt aan de inburgeraar uitgelegd hoe het inburgeringstraject eruit komt te zien en antwoord gegeven op vragen als: waar werkt de inburgeraar de komende drie jaar naartoe, uit welke stappen bestaat het traject, wat staat de inburgeraar allemaal te wachten en met welke instanties heeft de inburgeraar contact? De animatie wordt aangeboden in het Nederlands, Engels en een aantal andere talen en wordt begin december opgeleverd.

Een platform om informatie te delen

Veel gemeenten hebben behoefte aan voorbeeldbrieven, infographics, folders en ander ondersteunend materiaal. Tegelijkertijd heeft een aantal gemeenten al prachtige materialen ontwikkeld of goede ideeën over communicatie met inburgeraars. Via een platform willen we faciliteren dat gemeenten van elkaar kunnen leren. Daarvoor is op het VNG Forum de map ‘Asiel & Integratie’ ingericht. Daar kunnen gemeenten hun materiaal, zoals brieven en drukwerkbestanden, uitwisselen. Daarvoor is een account voor het VNG Forum nodig. Heb je nog geen account? Dan kun je dat hier aanmaken.

Q&A inburgeraar

We werken aan een lijst met vragen die inburgeraars kunnen stellen, en de antwoorden daarop.

Inburgeren.nl

DUO werkt verder aan inburgeren.nl. Gemeenten kunnen deze website gaan gebruiken om inburgeraars uitleg te geven over het inburgeringstraject. Daarover volgt binnenkort meer informatie. Gemeenten vinden er dan ook een visuele weergave van de klantreis die inburgeraars maken onder de Wet inburgering 2021. Die geeft een globaal overzicht van de contactmomenten tussen ketenpartners en inburgeringsplichtigen.

Inburgeraars kunnen via inburgeren.nl inloggen op Mijn Inburgering. Daar vinden zij persoonlijke informatie over het traject, zoals: hoeveel tijd heb ik nog om in te burgeren en welke examens moet ik (nog) doen? Dat geldt zowel voor inburgeraars die onder de huidige wet vallen als inburgeraars die onder Wet inburgering 2021 vallen.

Over de ontwikkelaars

De communicatierichtlijnen en -middelen worden ontwikkeld door de VNG, Divosa, DUO, de IND, het COA en het ministerie van SZW in afstemming met oud-inburgeringsplichtigen, gemeenten en maatschappelijke organisaties.

Over de Wet inburgering 2021

Onder de Wet inburgering 2021, die in werking treedt per 1 januari 2022, ligt de regie op inburgering bij gemeenten. Het doel is om inburgeringsplichtigen zo snel mogelijk te laten meedoen in de Nederlandse samenleving, het liefst via betaald werk. Samen met DUO, het ministerie van SZW en het COA ondersteunen Divosa en de VNG gemeenten in de voorbereidingen en implementatie van de nieuwe wet.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.