Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

Jeugd geeft 5 tips voor inkoop jeugdhulp

Gemeenten moeten jeugdhulp inkopen, die aansluit bij de behoefte van jongeren die deze hulp nodig hebben. Maar hoe doe je dat? Het advies van de Cliënttafel Jeugd is: betrek jongeren en hun ouders bij het inkoopproces. Zij zien zelf het beste wat ze in de praktijk nodig hebben. Vijf tips!

20 juli 2016

5 tips om cliënten en ouders te betrekken bij inkoop jeugdhulp voor 2017

  • Tip 1: Stel steeds de vraag: hoe kunnen wij (gemeenten) beter op jullie behoefte aansluiten?

  • Tip 2: Sta echt open voor de inbreng en laat na afloop weten wat er met die inbreng is gebeurd.

  • Tip 3: Ondersteun de ouders waardoor ze tijd en kennis krijgen om hun meing t egeven.

  • Tip 4: Laat duidelijk weten op welke momenten de input van jongeren en hun ouders is gewenst.

  • Tip 5: Zorg voor continuïteit, zodat cliënten niet steeds met wisselend personeel te maken hebben.

Wat is de Cliënttafel Jeugd?
Kinderen, jongeren en ouders die gebruik maken van jeugdhulp hebben vanaf 2015 te maken met de nieuwe Jeugdwet. Er is voor hen veel veranderd. Cliënten en hun ouders kunnen zelf het beste zeggen of de veranderingen positief of negatief zijn. Waar lopen ze in de praktijk tegenaan? Is er voldoende kennis aanwezig bij gemeenten? Is er voldoende en passende zorg ingekocht? Daarom wordt eens per zes weken een cliënttafel georganiseerd met de cliëntorganisaties, VNG, ministeries VenJ en VWS. In dit overleg worden de signalen en meldingen besproken, oplossingen verkend en acties ingezet. Eén van deze acties is het stimuleren van het betrekken van jongeren en hun ouders bij de inkoop van de jeugdhulp voor 2017.

Lees ook

  • Dossier inkoop

Download

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.