Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

Te vaak geen persoonlijk gesprek na Wmo-aanvraag

Mensen die vooraf goed geïnformeerd zijn over het Wmo-onderzoek, zijn na afloop tevreden over de uitkomst. Dat blijkt ANBO-onderzoek onder 867 mensen die in 2015 een Wmo-aanvraag hebben ingediend. Helaas echter, heeft maar liefst een derde van de aanvragers helemaal geen (persoonlijk) gesprek gehad met een medewerker van of namens de gemeente.

ANBO 2 maart 2016

“Keer op keer zien we onduidelijkheden rond het Wmo-onderzoek of het keukentafelgesprek. Is dit een gesprek thuis, wie mag je erbij hebben , wat is de uitkomst daarvan en hoe loopt de verdere procedure. Dat is de kern van het Wmo-onderzoek en aanvragers weten daar gewoon niet genoeg van. De gemeente heeft de plicht om duidelijkheid te bieden”, zo zegt ANBO-bestuurder Liane den Haan. Woensdag bespreekt de Tweede Kamer de initiatiefnota van Renske Leijten ‘Wmo in betere banen’ en ANBO bepleit opnieuw basisregels voor communicatie. "Het moet voor de burger glashelder zijn wat hij mag vragen en wat er vervolgens van hem verwacht wordt."

ANBO's spelregels voor de Wmo
Bij ANBO komen al langer signalen binnen over onduidelijke communicatie naar burgers over de wijze waarop onderzoek plaats vindt. Deze signalen leidden eind 2015 tot diepgravend onderzoek en vervolgens naar 30 (juridisch onderbouwde) spelregels voor gemeenten (publieksversie). Deze spelregels zijn door staatssecretaris Van Rijn omarmd en moeten wat ANBO betreft algemeen bindend worden. Dit nieuwe onderzoek ondersteunt dat pleidooi.

Goede procedure = tevredenheid
Wanneer de procedure goed gaat – wanneer er een persoonlijk gesprek plaatsvindt en er geen onduidelijkheden zijn over de wensen en verwachtingen, de voorbereiding op het gesprek en de mogelijkheden tot bezwaar – zijn de burgers positief over de uitkomsten. Ook als ze niet krijgen wat ze vroegen. Men heeft in driekwart van de gevallen het gevoel dat er goed geluisterd wordt en ruim de helft was tevreden over de conclusie van de gemeente over het inzetten van het sociale netwerk.

Te weinig informatie en voorbereiding
Echter, in 67 procent van de gevallen zijn voerden de ondervraagden het gesprek alleen zonder hulp. Ook kreeg 67 procent geen informatie over het recht op onafhankelijke cliëntondersteuning. Bijna de helft van de ondervraagden kreeg geen verslag van het gesprek. Bijna 40 procent van de ondervraagden is niet geïnformeerd over de mogelijkheid om bezwaar te maken nadat ze een maatwerkvoorziening aanvroegen. Den Haan: “Dit kan gewoon niet. Gemeenten mogen dan zelf beslissen over de hun invulling van de Wmo, het moet voor burgers wel duidelijk zijn wat hun rechtspositie is."

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.