Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

Stappenplan privacy beleid sociaal domein

Waarom privacybeleid opstellen voor sociaal domein?Om als gemeente integrale dienstverlening te kunnen bieden aan burgers in het kader van de drie decentralisaties is het kunnen delen van gegevens binnen en, indien noodzakelijk, over domeinen een randvoorwaarde. Burgers moeten erop kunnen vertrouwen dat er zorgvuldig wordt omgegaan met persoonsgegevens wanneer zij bepaalde zorg of dienstverlening ontvangen en dat dit binnen dekaders van de wet gebeurt.Natuurlijk hebben gemeenten nu al de verantwoordelijkheid voor het goed en zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens van burgers. De decentralisaties kunnen betekenen dat gemeenten meer gegevens zullen verwerken en/ofmeer zullen samen werken met andere partners. Dat roept andere vragen op bijvoorbeeld over het delen van gegevens tussen professionals in een wijkteam.In de aanloop naar 2015 is het dus zaak om privacybeleid te (her)formuleren en dit te implementeren in de werkprocessen, de governance en de training en opleiding van betrokken professionals en medewerkers. Het privacybeleid beschrijft de doorvertaling van de generieke normen uit wet- en regelgeving naar de eigen gemeentelijke situatie. Het gaat daarbij zowel om de inhoud als ook om de organisatie van het beleid (governance). Privacybeleid is maatwerk, afhankelijk van de inrichtings- en beleidskeuzes die de gemeente maakt.Het (her)formuleren van het privacybeleid voor het sociaal domein maaktinzichtelijk hoe de gemeente vanaf 1 januari 2015 met de persoonsgegevens van haar burgers omgaat. Dit is belangrijk voor de verantwoording over het privacybeleid richting gemeenteraad, transparantie over het omgaan met gegevens richting de burgers en het geeft kaders voor de professionals diemet de persoonsgegevens werken.Dit stappenplan biedt handvatten over hoe je het privacybeleid van de gemeente kunt formuleren.

1 april 2014

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.