Menu

Filter op
content
Zorg&Sociaalweb

0

Probleem niet (h)erkend

Een man vertelt dat hij zich in de afgelopen periode 5 of 6 keer bij het WIJ-team heeft gemeld met een hulpvraag. Na het faillissement van TSN heeft hij hulp nodig bij het vinden van een nieuwe huishoudelijke hulp. Daarnaast moet hij, nadat onlangs is vastgesteld dat hij het syndroom van Asperger heeft, op zoek naar een andere PGB-coach. In zijn zoektocht(en) wil de man graag ondersteund worden door een onafhankelijke cliëntondersteuner (OCO). Het lukt hem echter niet om dit voor elkaar te krijgen.

Gemeentelijke Ombudsman Groningen 6 april 2017

Hij krijgt steeds te maken met andere medewerkers en moet steeds opnieuw zijn verhaal doen. Met zijn beperking is dat een te grote opgave. Hij wil graag een vaste contactpersoon en heeft behoefte aan een duidelijke werkwijze/protocol.

De gemeente laat de ombudsman weten dat er een gesprek is geweest vanuit het WIJ-team met betrokkene. De gemeente erkent dat het verzoek om een OCO niet goed is opgepakt door het betreffende WIJ-team. Ook geeft zij aan dat WIJ nog in een leerproces zit. Maar voor iemand met de stoornis van de man, is de werkwijze te ongestructureerd. Met de stoornis van de man is te weinig rekening gehouden. De man aanvaardt de aangeboden excuses van de WIJ-manager en is blij dat het is uitgesproken. De man mag voortaan rechtstreeks contact opnemen met de manager van het WIJ-team.

Met het team worden verbeteringen in gang gezet om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.