Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

Nieuw beleid voor aanpak laaggeletterdheid: Taal opent deuren voor Rotterdammers

Laaggeletterdheid wordt met het nieuwe Beleidskader Taal 2019-2022 stevig aangepakt. Het doel is om 19.000 geslaagde taaltrajecten te bereiken. Want iedereen doet mee in Rotterdam.

Gemeente Rotterdam 22 februari 2019

Met het nieuwe beleid wil de gemeente het aantal mensen die moeite hebben met lezen en schrijven verminderen. Samen met partners in de stad helpt de gemeente Rotterdammers niet alleen met taal, maar ook met rekenen en digitale vaardigheden. Het beter beheersen van de Nederlandse taal en andere vaardigheden helpt laaggeletterde Rotterdammers. ''‘Laaggeletterdheid is niet altijd goed zichtbaar. We willen er zo vroeg mogelijk achter komen als iemand moeite heeft met taal'', aldus wethouder Judith Bokhove.

Taaltrajecten

Met het nieuwe beleidskader Taal opent de gemeente deuren voor Rotterdammers die door een taalachterstand in hun dagelijks leven last ervaren. Er komen meer trajecten met een hoog slagingspercentage. Hier komen er de komende periode 19.000 trajecten bij. Veel trajecten kunnen worden afgesloten met een diploma of certificaat. Maar er zijn ook laagdrempelige taaltrajecten, die niet gericht zijn op het halen van een diploma of certificaat.

Het nieuwe beleidskader Taal biedt kansen om:

  • gezonder te leven

  • het financieel goed te redden

  • een baan te vinden en te houden

  • kinderen te helpen met hun ontwikkeling

Rotterdammers bepalen zelf wat ze willen leren

De taaltrainingen helpen bijvoorbeeld om brieven van instellingen beter te begrijpen of om een boek te lezen. Klusjesman Piet kreeg op zijn vrijwilligerswerk het aanbod om een taalcursus te doen. Piet: ‘Ik kreeg handige tips over hoe ik bijvoorbeeld een brief moest schrijven en uitleg over financiën en hoe ik daarmee aan de slag kan gaan. Naast het verbeteren van de taal vond ik het ook leuk om nieuwe mensen te leren kennen.’

Samenwerking met werkgevers

De gemeente kan het niet alleen. Daarom is het van belang dat ook werkgevers hun rol pakken bij het verbeteren van de taalvaardigheden van hun medewerkers.

Een goed voorbeeld hiervan is SUEZ. Bij het grondstoffenbedrijf SUEZ staat Taal gelijk aan veiligheid. Klaas Wierda (manager): ‘Eind 2018 is SUEZ begonnen met taaltrainingen speciaal voor medewerkers die de Nederlandse taal onvoldoende machtig zijn. Communicatie is essentieel. Het is handig dat ik zeker weet dat wij elkaar begrepen hebben op de werkvloer. Als iets niet duidelijk is of iemand zegt uit beleefdheid ‘ja’, dan wordt het heel lastig om de veiligheid van werknemers te waarborgen. Aandacht voor taal is de basis van een goede bedrijfsvoering. Taal kun je definiëren als probleem, maar je kunt het ook zien als de oplossing.’

Bekijk hier de aanpak van de Gemeente Rotterdam.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.