Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

Best gelezen blogs uit 2017: Jeugdwet en Pgb, wijkteams, resultaatsindicering en meer

Wat waren de best gelezen blogs in het afgelopen jaar? Hieronder treft u de top tien van best gelezen blogs die in 2017 op Sociaalweb zijn verschenen. Daarin staan onder meer blogs over wijkteams, Jeugdwet en Pgb, resultaatsindicering en dagbesteding in de Wmo.

Redactie Zorg&Sociaalweb 2 januari 2018

Nieuws

  • Jeugdwet: keuzevrijheid voor een persoonsgebonden budget (PGB) - mr. Renske Imkamp

Als een gemeente een jeugdhulpvoorziening toekent op basis van de Jeugdwet, dan kan die worden verstrekt via een door de gemeente gecontracteerde aanbieder (Zorg in Natura), of middels een persoonsgebonden budget (PGB) waarmee iemand de hulp zelf kan inkopen. In de praktijk blijkt dat gemeenten nogal eens aanvragen voor een PGB afwijzen, omdat ze vinden dat de aanvrager gebruik moet maken van Zorg in Natura. Een recente uitspraak van de Rechtbank Overijssel maakt duidelijk dat dit niet zomaar kan en dat de keuzevrijheid van ouders vergaand is. Lees verder

  • Hoe het niet moet met Wijkteams. Keer het tij! – Sjaak Blenk

Ik deel volledig de mening van Paul Hulst (Impegno) dat je kritisch moet blijven kijken naar het werk van de wijkteams zelf. Paul stelt dit op Linkedin (1) in het kader van het verschijnen van een onderzoeksrapport van Sociaal Werk Nederland (SWN) naar het doorverwijsgedrag van sociale wijkteams naar de tweedelijns zorg. Lees verder

  • Resultaatsindicering: wel, niet, wel… niet – mr. Tim Robbe

Hoewel ikzelf natuurlijk veelal betrokken ben bij de discussie over bestuurlijk aanbesteden (niet, wel, niet… wel), meng ik mij ook graag in de discussie over dat andere heikele onderwerp: resultaatgericht indiceren. Wat is resultaatgericht indiceren? In mijn eigen woorden: het is het benoemen van resultaten in beschikkingen, waarbij de ontvanger dus recht krijgt op dat resultaat. Het meest bekende voorbeeld is “schoon en leefbaar huis”. Lees verder

  • Dagbesteding in de Wmo: een hele onderneming – Tom de Haas

Sinds 2015 wordt een groot deel van de dagbesteding gefinancierd uit de Wmo. Op het eerste gezicht geen grote verandering. Veel AWBZ-indicaties van voor 2015 lopen nog door. De vergoeding daalt wel aanzienlijk. Maar dat geldt ook voor de tarieven in de Wlz, de opvolger van de AWBZ. Bij nadere beschouwing steekt de overgang van de AWBZ naar de Wmo een stuk dieper. Lees verder

  • Wijkteams transformeren binnen het sociaal domein – Sjaak Blenk

In mijn vorige blog over wijkteams is door mij aangegeven, wat het doel is van de wijkteams en wat ze niet moeten doen. Het eindigde ermee dat de wijkteams moeten transformeren. In deze blog ga ik daarop dieper in. Daarbij zal ook duidelijk worden dat er een wisselwerking moet komen tussen wijkteams, bewoners en instellingen om de transformatie van het hele sociale domein tot een goed eind te brengen. Lees verder

  • Wmo 2015: gaat verhuisplicht nog steeds voor op een woningaanpassing? – mr. Matthijs Vermaat

Sinds 2015 is de Wmo in veel opzichten veranderd. Een goed voorbeeld is het zogeheten ‘primaat van de verhuizing’ uit de Wmo 2007. Die betekende dat de gemeente bij een wegens iemands beperking gevraagde (duurdere) woningaanpassing eerst mocht kijken of iemand kan verhuizen naar een al aangepaste woning, of naar een woning die goedkoper aan te passen is. Onder de Wmo 2007 was vaste rechtspraak dat het ‘verhuisprimaat’ niet in strijd was met de Wmo 2007. Wel moest de gemeente in elk concreet geval onderzoeken of verhuizen inderdaad een compenserende voorziening was. Is dat nog steeds zo? Volgens ons ligt dat tegenwoordig anders. Lees verder

  • Waar blijft de innovatie in het sociaal domein!? – Niels de Vette

Al in 2014, aan de wieg van de transformatie, stelde de Raad Maatschappelijke Ondersteuning dat professionals en maatschappelijke organisaties innovatief moeten zijn om zorgvragers te ondersteunen bij hun hulpvraag. We zijn ondertussen al drie jaar verder, maar waar blijft deze innovatie in het sociaal domein? Lees verder

  • Beroepsgeheim versus meldplicht – Sanne Leijen

Hulpverleners hebben een geheimhoudingsplicht. Dit betekent dat alles was zij weten over een cliënt vertrouwelijk moet worden behandeld. Voor sommige hulpverleners is de geheimhoudingsplicht neergelegd in een wettelijke bepaling, zoals bijvoorbeeld artikel 88 van de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg voor artsen en verpleegkundigen. Voor andere hulpverleners vloeit deze plicht voort uit de beroepscode, zoals bijvoorbeeld de beroepscode voor sociaal raadslieden. De achtergrond van deze zwijgplicht is dat iedereen vrijelijk een beroep op de hulpverlening moet kunnen doen zonder vrees dat zijn privacy wordt geschonden. Deze zwijgplicht staat haaks op de meldplicht zoals die bijvoorbeeld voor gemeenteambtenaren geldt. Lees verder

  • Vakantietoeslag in de bijstand? – mr. Hans Nacinovic

Het opvallendste plan met de bijstand is het plan van de VVD om de vakantietoeslag te schrappen (dat staat overigens niet met zoveel woorden in het verkiezingsprogramma, maar wel in de plannen die de VVD heeft laten doorrekenen door het CPB). Op tv (1) hoorde ik Mark Rutte daarover zeggen dat hij zelf ook nooit – ook niet toen hij staatssecretaris van Sociale Zaken was – had gesnapt waarom een bijstandsuitkering een vakantietoeslag moest bevatten. Als iemand al een uitkering krijgt omdat hij niet werkt, waarom moet hij dan nog vakantiegeld krijgen om op vakantie te gaan? Lees verder

  • Wat kost dat nou, zo’n privacyschending? – mr. Corrie Ebbers

De ombudsman van de gemeente Rotterdam heeft een scherpe analyse gemaakt van het sociaal domein van de gemeente Rotterdam. De bevindingen zijn neergelegd in het rapport ‘Het hemd van het lijf’’. Maar stel dat de Autoriteit Persoonsgegevens dit onderzoek had uitgevoerd, onze toezichthouder? De ombudsman van Rotterdam heeft niet de bevoegdheid om boetes op te leggen maar de Autoriteit Persoonsgegevens wel! Lees verder

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.