Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

Balies Belastingdienst voor laaggeletterden

De landelijke Belastingdienst begint in Rotterdam een proef om balies toegankelijker te maken voor laaggeletterden. Vanaf 1 februari kunnen mensen voor hulp, vragen en advies makkelijker terecht bij het Belastingkantoor Rotterdam.

Gemeente Rotterdam 1 februari 2018

De proef duurt ongeveer een half jaar. ‘We willen mensen die moeite hebben met lezen en schrijven beter helpen met heel praktische zaken. Laaggeletterden voelen vaak al een drempel om überhaupt te komen en te zeggen dat ze moeite hebben met het lezen van hun belastingformulier. Schaamte is een groot probleem’, vertelt een woordvoerder van de Belastingdienst.

Duidelijke info en training

Een duidelijke boodschap bij de balie geeft aan dat laaggeletterden vooral bij het baliepersoneel moeten aangeven dat ze moeite hebben met lezen en schrijven. Het gesprek hoeft daar niet altijd plaats te vinden. ‘Mensen kunnen zich bezwaard voelen om aan de balie te worden geholpen. Daarom kan het gesprek elders worden voortgezet. Als ze dan iets niet begrijpen, voelen ze niet direct de hete adem van de volgende wachtende in hun nek.’

De medewerkers van de Belastingdienst krijgen een training hoe ze het beste met laaggeletterdheid kunnen omgaan. Zo leren ze op welke momenten ze beter moeten doorvragen. Daarnaast is een checklist ontwikkeld die laaggeletterden kunnen meenemen zodat ze weten welke zaken al wel geregeld zijn en wat ze -eventueel met hulp van vrienden of familie- nog moeten regelen.

Taalhuis

Naast Rotterdam, vindt de proef ook in Venlo plaats. ‘Deze steden hebben meer laaggeletterden dan het landelijk gemiddelde. Daarnaast heeft Rotterdam een taalhuis in de bibliotheek. Op deze plek biedt de bieb samen met diverse partners lessen en begeleiding aan voor mensen die beter willen leren lezen en schrijven’, aldus de woordvoerder van de Belastingdienst.

Taalambassadeurs

Stichting Lezen & Schrijven ondersteunt de Belastingdienst bij het verbeteren van de dienstverlening aan laaggeletterden. ‘We zijn een pilot gestart om laaggeletterden met organisaties mee te laten denken over laaggeletterdheid’, vertelt projectleider Tim Groenenboom. Daarvoor werd de hulp ingeroepen van Taalambassadeurs; ex-laaggeletterden die een training hebben gevolgd waardoor ze goed hun verhaal kunnen vertellen.

‘Met hen hebben we in verschillende sessies gekeken naar waar laaggeletterden tegen aanlopen. Daarnaast hebben zij nagedacht over de oplossingen, in plaats dat organisaties oplossingen bedenken.’

Laaggeletterden lopen bij het regelen van belastingzaken tegen allerlei zaken aan. Een afspraak regelen bij een belastingkantoor moet via de belastingtelefoon. Daarvoor moeten zij hun BSN-nummer bij de hand hebben en invoeren. ‘Dat kan al een probleem zijn’, aldus Groenenboom. ‘Met de initiatieven die we nu gezamenlijk nemen, verlagen we de drempel en krijgen ze weer meer controle over hun eigen leven.’

Rotterdam

In Rotterdam hebben zo’n 100.000 mensen moeite met lezen en schrijven. Rotterdam heeft verschillende initiatieven genomen om deze mensen te bereiken en te helpen.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.