Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

Van 'lastige rolstoelgangers' naar welkome gasten

Veel ondernemers vinden klanten met een beperking lastig, maar er liggen enorme kansen, bijvoorbeeld door een toegankelijke groepsaccommodatie te realiseren. Door kleine aanpassingen zoals een ruimer toilet, beugels in de douche/toilet, maar ook toegankelijkere bejegening maken de accommodatie toegankelijker voor gehandicapten of mensen met een beperking.

1 februari 2014

“kijk, hier kan iedereen lekker uit de voeten,” zegt Johan nadat hij de schuifdeur van het grote toilet heeft opengedaan. “We
hebben in onze groepsaccommodatie gekozen om de voorzieningen zo te maken dat we echt iedereen kunnen ontvangen.
Tot twee jaar geleden had ik geen flauw benul van het thema toegankelijkheid. Gelukkig kregen we net voor de verbouwing
zulke goede tips dat ik in één keer van mijn vooroordelen af ben geraakt. Ja, ik dacht dat toegankelijkheid voor gehandicapten
vooral lastig en kostbaar zou zijn. Deze aanpassingen, die nu centraal staan op onze website, hebben ons vooral geld en goodwill
opgeleverd.”

Terugblik: van charitas naar geld
Net als voor Johan liggen er legio kansen voor andere ondernemers om via verbetering van de toegankelijkheid extra inkomsten
te verwerven. In het verleden werden accommodaties toegankelijk gemaakt met een hoog ‘ach-gut gehalte’. Geen ondernemer, maar zeker geen bezoeker met een handicap zit nog op deze charitas te wachten. Inmiddels is toegankelijkheid een economische factor van betekenis. Veel ondernemers beseffen nauwelijks dat ze al veel goede voorzieningen in huis hebben. Johan hierover: “Mijn gedachten bij dit thema waren heel erg bepaald door alleen maar te denken aan mensen in een rolstoel. Nee, ik ben niet iemand die voor mijn eigen goede gevoel ‘iets voor die mensen’ wil doen. Ik ben ondernemer en wil naast goede inkomsten verwerven vooral dat iedereen hier welkom is. Van de gasten die bij ons verblijven krijg ik te horen dat ze op de eerste plaats blij zijn dat de informatie over de voorzieningen klopt. Dat er af en toe iets gemist wordt, is niet erg. Dat wordt volgens hen weer gecompenseerd door onze gastvrijheid.”

Kleine voorzieningen
Niet iedere accommodatie wordt verbouwd net zoals bij Johan. Op veel andere plaatsen zijn bouwactiviteiten helemaal niet aan
de orde. Loop gewoon eens door je eigen onderneming en kijk wat er al aanwezig is. Oplaadpunten voor E-bikes, kleine beugels
naast een douche of toilet en leesbrillen bij de menukaart. Geen aanpassingen voor ‘gehandicapten’, maar wel een enorme
versterking qua toegankelijkheid. Het geheel aan toegankelijke voorzieningen moet dan nog wel veel beter gecommuniceerd
worden, bijvoorbeeld via de eigen website. Is er, net als bij Johan een ruimer toilet, laat dit weten. Deze informatie is ook interessant
voor ouders met kleine kinderen in de buggy. Zijn er in de nabijheid van je accommodatie routes die ook voor blinden of
slechtzienden geschikt zijn, maak hier melding van. Websites met een spraakfunctie maken deze informatie bruikbaar voor
hen die niet goed kunnen lezen. Kortom, laat je aanbod zien! Pas dan worden deze aanpassingen ook gebruikt.

Rendement becijferen
Heeft u als ondernemer plannen voor nieuw- of verbouw? De Universiteit van Tilburg en adviesbureau Zet hebben een instrument
ontwikkeld dat nauwkeurig kan becijferen wat (kleine) fysieke aanpassingen gaan kosten, maar vooral wanneer ze gaan renderen. Zoals Johan al duidelijk maakt is bejegening van gasten vaak net zo belangrijk als een fysieke voorziening. Johan volgde daarom ook samen met zijn medewerkers de training ‘Welkome Gasten’ van Zet. De aanwezige handelingsverlegenheid bij sommige van zijn
collega’s is dankzij de bejegeningstips verdwenen. “De training was in meerdere opzichten een eyeopener voor ons. Door met
vrijwilligers met een handicap actief te zijn gaf het ons naast veel informatie ook de mogelijkheid om vragen te stellen die je
anders niet durft te stellen. Het was een prima investering. Voor mij is het begrip toegankelijkheid begin 2014 van ‘lastig en duur’
voor altijd omgevormd tot ‘logisch en aantrekkelijk’.”

Download

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.