Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

Trendboek All Inclusive

Vrije tijd is een breed begrip. De een heeft er wat meer van dan de ander én we vullen hem allemaal op een andere manier in. Sporten, uit eten of op vakantie gaan. Genieten van cultuur, natuur of een mooie stadswandeling. Dingen doen die je leuk vindt. Het is een goede manier om je te ontspannen, inspiratie en energie op te doen, tijd met elkaar door te brengen en nieuwe mensen te ontmoeten. Dat geldt ook voor mensen met een beperking. Daarom is het belangrijk dat alle voorzieningen voor iedereen toegankelijk zijn.

1 maart 2016

In het Trendboek All Inclusive: op weg naar een toegankelijke vrijetijdsbesteding leest u meer over de volgende thema's:

Vrije tijd voor iedereen
Vrije tijd is een breed begrip. De een heeft er wat meer van dan de ander én we vullen hem allemaal op een andere manier in, maar iedereen heeft behoefte aan de sociale participatie. Sporten, uit eten of op vakantie gaan. Genieten van cultuur, natuur of een mooie stadswandeling. Dingen doen die je leuk vindt. Het is een goede manier om je te ontspannen, inspiratie en energie op te doen, tijd met elkaar door te brengen en nieuwe mensen te ontmoeten. Dat geldt ook voor mensen met een beperking. Daarom is het belangrijk dat alle voorzieningen voor iedereen toegankelijk zijn, dan kunnen ze participeren in het het dagelijkse leven. Wilt u meer lezen over dit thema? Klikt op deze link.

Het maatschappelijk belang
Samen op vakantie, samen cultuur beleven, samen sporten of gewoon samen de stad in om te shoppen of een terrasje te pakken (oftewel participeren in de maatschappij). Activiteiten in de vrije tijd ondernemen we vaak samen met anderen. Dat domein voor iedereen toegankelijk maken, dient ook een groot maatschappelijk belang. Wilt u meer lezen over dit thema? Klik op deze link.

Het financieel belang
Het Sociaal Cultureel Plan Bureau schat het aantal mensen met een lichamelijke, verstandelijke of zintuiglijke beperking in Nederland op 2,3 miljoen (cijfers 2011, zie hoofdstuk 1). Dit komt neer op ongeveer 13,5% van onze bevolking. Naast deze kerndoelgroep profiteren ook anderen direct van toegankelijkheidsmaatregelen. Als we de 55-plussers, ouders met kinderen en mensen met een tijdelijke beperking meetellen, is deze groep nog vele malen groter. Kortom: een markt van meer dan 2,3 miljoen potentiële klanten. Daar begint dit verhaal over het economisch rendement van toegankelijkheidsaanpassingen. Wilt u meer lezen over dit thema? Klik op deze link.

 

Download

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.