Menu

Filter op
content
Zorg&Sociaalweb

0

Code Thuisondersteuning

Aanbieders, gemeenten en CNV Zorg en Welzijn stellen fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden centraal bij de inkoop van huishoudelijke hulp. Samen willen ze voorkomen dat medewerkers en mensen die zorg nodig hebben de dupe worden van teveel nadruk op een zo laag mogelijke prijs.

31 augustus 2015

Op verzoek van staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) heeft de TSD de afgelopen maanden met de betrokken partijen om tafel gezeten om tot deze afspraken te komen, naar het voorbeeld van de schoonmaaksector. De Code Verantwoordelijk Marktgedrag Thuisondersteuning is 31 augustus 2015 gepresenteerd. De eerste partners hebben hun handtekening gezet. Inzet is om via het zwaan-kleef-aan-principe meer partners te verbinden aan de Code. Ondertekenaars (gemeenten, aanbieders en werknemers in de thuisondersteuning) verbinden zich aan de gedragsregels en uitgangspunten uit de code om de ondersteuning in de thuissituatie op een goede wijze voor zowel cliënt als werknemers te organiseren.

Wat staat er in de Code?
De Code Verantwoordelijk Marktgedrag Thuisondersteuning benoemt gespreksthema’s, toont praktijkvoorbeelden en biedt een handreiking met een transparante kostprijsopbouw waardoor een kwalitatief aanbestedingsproces kan worden ingericht; transparant, volledig en in partnerschap gericht op meerjarige samenwerkingsrelaties. Met de ondertekening van de afspraken bevestigen gemeenten, aanbieders en de vakbond dat de nieuwe zorg- en ondersteuningsverantwoordelijkheden van gemeenten mogelijkheden bieden om te het werk slimmer te organiseren, tegen lagere kosten en met behoud van fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden voor medewerkers. Bijvoorbeeld door diensten als huishoudelijke hulp, begeleiding en in de toekomst verzorging logisch te combineren.

Download

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.